zaterdag 12 oktober 2019

Compositie met krukje en sculptuur (v2)


Compositie met krukje en sculptuur - Composition with stool and sculpture
Het sculptuur is mijn eigen "Zonder titel (karton, drie stokken, touw, acryl, plamuursel, bootvernis)"
The sculpture is my own "Untitled - cardboard, three sticks, rope, acrylic, putty, boat varnish"

vrijdag 11 oktober 2019

Motto by Peter Handke

Speel het spel.
Breng je werk in gevaar.
Wees niet de hoofdpersoon.
Zoek de confrontatie. Maar doe het onopzettelijk.
Vermijd bijbedoelingen. Verzwijg niet.
Wees week en sterk. Wees slim, steek je nek uit en veracht de overwinning.
Kijk niet toe, bewijs niets, maar blijf met alle tegenwoordigheid van geest open voor tekens.
Laat je ogen zien, laat anderen erin kijken, zorg voor ruimte en beschouw ieder in zijn eigen perspectief.
Beslis alleen met hartstocht.
Misluk rustig.
Neem vooral de tijd en bewandel zijpaden. Laat je afleiden. Neem om zo te zeggen vakantie.
Vergeet de mensen in je naaste omgeving, verstevig je banden met onbekenden, buig je over bijzaken, wijk uit naar de verlatenheid, vermoord het noodlotsdrama, veracht het ongeluk, analyseer het conflict.

Uit: Over de dorpen. Peter Handke

maandag 7 oktober 2019

Compositie met krukje en sculptuur





Composition with stool and sculpture
The sculpture is my own "Zonder titel (karton, drie stokken, touw, acryl, plamuursel, bootvernis)" (Untitled - cardboard, three sticks, rope, acrylic, putty, boat varnish) - click here for its original presentation

zaterdag 5 oktober 2019

dinsdag 24 september 2019

zaterdag 21 september 2019

Compositie met haardroger (2012 - 2019)



Acryl op papier, zonder titel, 2019
Losjes gebaseerd op de tekening - die ik in 2012 maakte en in 2019 onaangeroerd boven op een kast in het schildersatelier van de kunstacademie Wetteren terugvond.

maandag 16 september 2019

Compositie met sculptuur en rood kruis





Het sculptuur is mijn eigen "Zonder titel (karton, drie stokken, touw, acryl, plamuursel, bootvernis)" (zie hier voor originele presentatie). Het rode kruis verwijst naar eenzelfde symbool dat wordt gebruikt door Joseph Beuys, Kazimir Malevitsj, Antoni Tàpies - het heeft geen echte betekenis maar is eerder een soort stempel of icoon.
(Zie ook in vroeger werk van mij via deze hyperlink.)

zondag 1 september 2019

Oud werk

Ik was door oud werk aan het kijken, op zoek naar doek en papier dat ik kan hergebruiken nu ik in Wetteren weer ga schilderen, en ik vond toch enkele dingen waar ik nog steeds best tevreden mee ben.

vrijdag 16 augustus 2019

WIP - Guanyin (Human Capital series)

In de serie Human Capital

Guanyin is in de Chinese mythologie en het boeddhisme de godin van het mededogen.
Guanyin wordt vaak voorgesteld met een kindje in haar armen, waardoor ze lijkt op een boeddhistische variant van de Maria met het kindje Jezus in de armen. Ook wordt ze soms voorgesteld met een vaas in de handen, die het water bevat dat mensen uit gevaar redt.
In Japan wordt haar naam als Kannon uitgesproken. Een beeld van Kannon staat opgesteld in de kamer voor de executieruimte in Japan. Het is dus het laatste wat de veroordeelde ziet voor hij sterft. Japan voert de doodstraf nog altijd uit, en geeft hierover zeer weinig informatie vrij. De familie wordt pas na de executie op de hoogte gebracht.
Vanuit de kamer met het beeld van de godin Kannon ziet de veroordeelde de executieplek, die op de grond is gemarkeerd door twee rode vierkanten op de vloer.



woensdag 15 augustus 2018

3 studies gebaseerd op La Monomane de l'envie ou La Hyène de la Salpêtrière van Géricault

In het kader van mijn studies van portretten van mensen met mentale problemen (de Dignity reeks) maakte ik gespreid over vier jaar drie studies - de laatste tijdens de zomervakantie 2018. Ze zijn alle drie 40x40 groot (zoals de andere werkjes in de Dignity reeks).
Ze zijn geïnspireerd op het schilderij "de hyena van la Salpêtrière, of zij die gek van afgunst is" van Géricault (klik hier om dat schilderij te zien).
Ik toon ze hier van boven naar onder chronologisch (bovenste = oudste)


maandag 1 januari 2018

woensdag 12 juli 2017

Human capital - Shot at Dawn, 1918

Victor Manson Spencer was in 1915 als 18-jarige in het Nieuw-Zeelandse leger gegaan als vrijwilliger. Hij loog over zijn leeftijd, want eigenlijk was hij te jong. Na vele gevechten, oa in Galipoli, verliet hij zijn regiment, lijdend aan shell shock. Hij werd opgepakt en veroordeeld wegens desertie. Hij werd geëxecuteerd op 24 February 1918 om 6.45 Hij werd in eer hersteld in 2006.

Click here for New Zealand television report on th five shot-at-dawns that were exonerated