donderdag 20 oktober 2022

Trompe l'oeil - De schommel van Fragonard

De opdracht was: scheur of knip een drietal stukjes uit foto's van kunstwerken (schilderijen, sculpturen, ...), vorm daarmee een compositie, kleef op een blad en teken over. Gebruik geen tekenpotlood, wel kleurpotlood (en gouache eventueel).

Ik koos drie afbeeldingen die met elkaar verband houden:

  • De Schommel, van Fragonard (1767) - een kleurrijk rococo werk waarin we een jonge vrouw zien zitten schommelen. Een man ligt op de grond en kijkt onder haar rokken. Rechts staat haar 'mari cocu' die de schommel in beweging houdt, tot vermaak van zijn (rijkere? machtiger?) seksegenoot.
  • After Fragonard, van Yinka Shonibare (2001) - een typisch sculptuur van Shonibare (zonder hoofd, gekleed in kleurrijke 'Afrikaanse' stoffen. De liggende man is niet afgebeeld, maar de toeschouwer neemt zijn plaats in.
  • After after Fragonard, van Donna Kukama (2009) - een (still uit de) video waarin je een in het wit geklede jonge vrouw (de kunstenares zelf) die boven een meute joelende mensen (vooral mannen) zit te schommelen. Ze gooit nu en dan een bankbiljetje naar beneden.
Met mijn compositie roep ik de beweging van de schommel op die de vrouw (naar boven toe) maakt: zij zet het geheel in beweging, vanaf het grote horizontale beeld onderaan (in kleur maar toch tamelijk zwartwit) waarin de witte rok en het zwarte haar van het hoofdpersonage centraal staan, via het schoppende blote been naar de snipper met de roze jurk bovenaan.
De lege ruimte rechtsboven roept het morele vacuum op waar de mannelijke figuren vermoed kunnen worden.

Op de foto's zie je (bovenaan) de collage, een tussentijdse foto waarbij je de tekening en het onderwerp (deels) tegelijk ziet en het volledige werk (nu nog niet afgewerkt).

Schaduwen en contouren: kan en suikerpot

collage, potlood, acryl, gouache op papier

houtskoolschets - wolken

schets - kastanjes

potlood op papier

dinsdag 31 mei 2022

Jurymoment

Deze keer maak ik geen tentoonstelling van mijn jurymoment - ik heb tentoonstellingen gehad in Schellebelle (september, groepstento), Melle (oktober, circuit), Academie Wetteren (Bronzen Arsène, oktober-december) en momenteel is er de duotentoonstelling in galerij Pijpketel - zie website pijpketel.be.

Ik kan het bescheiden houden; schetsboeken en enkele voorbeelden tonen.
Maar toon ik diversiteit of eenheid? Voor beide is wat te zeggen.

Ik werkte doorheen het jaar op drie lijnen:

  • Suite: Under Milk Wood.
    Kleurrijk, narratief, naïef. Vervreemding. Acryl, collage. Scherpe silhouetten.
    Gary Komarin, Gommaar Gilliams, Amber Andrews, Maggie Hills, Jan Axelsson?
  • Tactylografie. Een jarenlange obsessie.
    Twee en drie dimensies.
    Collage, frottage, potlood, houtskool, bister, inkt, ecoline, grafiet, pastel. Papier maché. Acryl, uiteraard.
    Glanzend en mat. Ruw en geboend. Steinmännchen, anathemata, qanat en oerbeesten.
    Altamira, Tahon, De Bruyckere, Tinel.
  • Diverse oefeningen en excursies (Vincent Geyskens, Remade, Matisse, Kirkeby). Modelstudies.

Uit de laatste reeks toon in enkel het driedimensionaal werkje (naar VG).
Toon ik Under Milk Wood?
tja...


Na rijp beraad (en ik zal nog wel van gedacht veranderen):
  • Suite: Under Milk Wood - omdat ik die voor de jury heb gemaakt
  • Behangtafel - omdat dit het sleutelwerk van het jaar is
  • The Winged Messenger - omdat ik er zo lang heb op gewerkt
  • Zonder titel (collage naar VG) - omdat het een andere manier is van met de rand om te gaan
  • Collage (zonder titel). Groen, bruin, roze en de scheur - omdat de scheur een belangrijk element is geweest
  • 2 grote kartonnen (Tahon, Zurbaran)
  • Schaap op goud
  • Enkele Anathemata's
  • 3 schetsboeken

Compositie in groen. Collage/acryl

Collage met groen/Compositie in acryl. Schetsboek, 29,5 x 40 cm