woensdag 8 april 2020

The organplaying wood (Compositie in groen)

Acryl op doek, 75 x 115 cm

Young girls lie bedded soft
or glide in their dreams, with rings and trousseaux,
bridesmaided by glowworms down the aisles of the
organplaying wood. The boys are dreaming wicked or of the
bucking ranches of the night and the jollyrodgered sea. And
the anthracite statues of the horses sleep in the fields,
and the cows in the byres, and the dogs in the wetnosed
yards; and the cats nap in the slant corners or lope sly,
streaking and needling, on the one cloud of the roofs.

(Uit "Under Milk Wood", Dylan Thomas)

Dylan Thomas leest Under Milk Wood hier voor: klik.

De volledige tekst hier: http://gutenberg.net.au/ebooks06/0608221h.html

Hugo Claus maakte een vertaling van het hoorspel. Hier te beluisteren:
https://www.hoorspelen.eu/Hoorspelen/HoorspelO/Onderhetmelkwoud.htm

Hieronder een foto met het drieluik en The organplaying wood (Compositie in groen) - nog altijd een beetje een knudde foto...


Triptych in greens - Triptiek in groenen

Driemaal dezelfde compositie, op formaat 40x40 - acryl op doek
De eerste foto is wat knudde. Later meer.

Schets voor compositie in groen

Acryl, potlood en Oost-Indische inkt op papier.

Schetsen voor compositie in groen

Dit is de opdracht:
Groenen, structuren.. Gaande van een realistische tuinopname of landschap tot een imaginaire jungle... Spannend!

Ik heb een van Elly's foto's genomen als uitgangspunt. Een krulwilg hier in de tuin - beter bekend als "de boom van de pad" - omdat in de oude knoestige stam, in één donkere holte een pad haar huis gevonden heeft.
Eerst toon ik een foto van de foto, dan een aantal schetsen in een schriftje.


maandag 6 april 2020

Vlaams interieur #4

Uit #3 heb ik een detail genomen en uitvergroot. Acryl/papier (A3 formaat)

Vlaamse interieurs #3

Vlaamse interieurs #3. OI inkt (A4 formaat). Naar 'Vlaams interieur' foto van Lisa Goudzwaard.

Vlaamse interieurs #2

Vlaamse interieurs #2. OI inkt en bister (A4 formaat). Naar 'Vlaams interieur' foto van Lisa Goudzwaard.

Vlaamse interieurs #1



Vlaamse interieurs #1. Acryl op papier (A4 formaat). Naar 'Vlaams interieur' foto van Lisa Goudzwaard.

Lay me down

Lay me down. Acryl op papier. 42x29,5. Werktekening voor installatie na #corona . Eerdere versies en een mooi duet van Loretta Lynn en Willie Nelson op https://janssculptuurblog.blogspot.com/2017/12/blog-post.html

maandag 24 februari 2020

Ontwikkeling van een schoenendoos

Voor dit werk vertrek ik van de vraag hoe je een kartonnen doos kan "ontwikkelen".
Op school had ik het vak technisch tekenen. Daar leerden we "ontwikkelingen" tekenen - projecties waardoor je een ruimtelijk object zoals een piramide, maar ook complexere vormen, op het platte vlak af kan beelden. Anders dan bij een "gewone" kunsttekening (waar je veelal perspectief gebruikt), geef je de buitenzijden weer zonder hun proporties te veranderen.
Mijn zoektocht gaat daar voorbij: het is eenvoudig genoeg de zes zijden van de schoenendoos open te klappen. In eerlijkheid: ik vond dat hele technisch tekenen een veeleisend werkje dat me nooit boeide. Nu wil ik de rechthoeken die ontstaan bij het openvouwen van de doos zodanig bewerken dat je, als je de delen weer bij elkaar brengt, een interessant geheel krijgt.

Ik verknipte de doos in onregelmatige vormen. Ik beschilderde beide zijden dan in een veelheid van kleuren.
Het werk heeft geen specifieke vorm meer - doordat ik sommige van de vormen met schilderstape heb bewerkt, kan de doos niet meer gereconstrueerd worden.

Iedereen kan nu zijn eigen compositie maken, en telkens ik het werk toon is het anders.

dinsdag 18 februari 2020

Farbe Braun 44


Iedereen kan met de elementen een eigen compositie maken.

Onderzoek rond tekstuur en driedimensionele aspecten van schilderkunst.
Getriggerd door kunstenaars als Rose Wylie - website, Howard Schwartzberg - website, Phyllida Barlow - website, Thomas Houseago - website, Gary Komarin - website, Florence Hutchings - website, Walter Swennen - website, ...

Ik wilde een tweedimensionaal werk omvormen - door te scheuren en combineren - tot een driedimensionaal werk.
Daarvoor maakte ik een papier maché ondergrond, wat een zekere rigiditeit geeft maar toch makkelijk te scheuren is. De stukken kan ik dan stapelen of tegen elkaar laten leunen. Telkens het werk getoond wordt, ziet het er anders uit.
Tijdens het scheuren breng ik nog nieuwe lagen verf aan maar het rafelige en ongeschilderde aspect van de randen is een deel van het opzet.

Ik heb ervaren dat de gekleefde kranten, hoe proper je ze ook probeert te verlijmen, een zekere textuur creëren. Dat alleen al is een mooie meerwaarde.

Als de bonte specht het vlieggat mist


Kill your darlings